Informații generale și bune practici
Informațiile furnizate mai jos reprezintă o prezentare generală a principalelor funcționalități și principii ale site-ului Vinted. În cazul în care doriți să înțelegeți drepturile și obligațiile dumneavoastră legale în ceea ce privește utilizarea site-ului Vinted, vă rugăm să consultați Termenii și condițiile noastre prin intermediul acestui link. În cazul în care căutați informații despre modul în care gestionăm datele dvs. cu caracter personal și drepturile pe care le aveți în acest sens, vă rugăm să citiți Politica de confidențialitate.
CINE SUNTEM?
Suntem Vinted UAB, o companie înregistrată în Republica Lituania. Avem sediul în Švitrigailos, nr. 13, LT-03228 Vilnius, Republica Lituania. Vă rugăm să ne contactați la adresa [email protected] în cazul în care aveți întrebări suplimentare cu privire la informațiile furnizate mai jos. Dacă aveți plângeri împotriva noastră în urma unei achiziții pe platforma noastră, puteți utiliza și această platformă de soluționare a litigiilor înființată de Comisia Europeană. De asemenea, puteți depune o plângere la Direcția pentru soluționarea alternativă a litigiilor din cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
CE ESTE VINTED?
Vinted este o piață online prin intermediul căreia utilizatorii au posibilitatea de a vinde sau de a achiziționa anumite articole în relație cu alți utilizatori. Vinted nu vinde sau cumpără articolele afișate pe site și nu este parte la nicio tranzacție între utilizatori. Serviciul nostru de Protecția cumpărătorului este adăugat contra cost la fiecare achiziție efectuată de utilizatori prin intermediul butonului "Cumpără acum" și vă oferă o politică de rambursare în condițiile stabilite, asistență pentru clienți și plăți sigure prin intermediul sistemului nostru de plată integrat.
Numărul mediu lunar de destinatari activi în Uniunea Europeană a paginilor web ale piețelor noastre conectate Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Lituania, Suedia, România, Finlanda, Grecia, Croația și Danemarca a fost de 8.8 milioane la 31.07.2024. Această cifră a fost calculată ca medie pentru perioada ultimelor șase luni în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2065 (privind o piață unică a serviciilor digitale).
Vă rugăm să rețineți că această cifră este o estimare derivată din datele disponibile în prezent pentru Vinted. Această publicare este cerută de Digital Services Act (DSA) și poate varia semnificativ față de valorile utilizatorilor raportate în alte contexte (mai ales, de marketing sau financiar, precum și declarații/documente PR). Aceasta nu este destinată utilizării în afara acestui scop specific. Estimarea este supusă revizuirii, în special pe baza constrângerilor de date, a variabilității și a incertitudinilor inerente.
CINE POATE UTILIZA SITE-UL NOSTRU?
Nu poți utiliza website dacă ești considerat un vânzător profesionist. Numai utilizatorii înregistrați (sau Utilizatorii Pro, dacă Vinted Pro este disponibil în țara ta) care au cel puțin 18 ani pot publica articole și pot intra în tranzacții pe site.
CE FEL DE OBIECTE POT FI VÂNDUTE PE VINTED?
Ne străduim să ne asigurăm că Vinted este un loc prietenos și sigur pentru utilizatorii săi. Prin urmare, atunci când listați un articol, trebuie să vă asigurați că aveți permisiunea de a comercializa acel articol și că respectați Regulile pentru catalog, care oferă o imagine de ansamblu a ceea ce puteți vinde și ceea ce nu puteți vinde pe site-ul nostru. Mai jos, găsiți câteva exemple legat de ceea ce este prevăzut în Regulile noastre actuale pentru catalog cu privire la cele de mai sus:
Puteți vinde:
- îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii pentru femei, bărbați și copii;
- jucării pentru copii, mobilier și echipamente de îngrijire a copiilor;
- produse cosmetice noi, produse de înfrumusețare, dispozitive și gadgeturi de înfrumusețare;
- accesorii tehnologice cum ar fi căști, ceasuri inteligente, carcase de telefon și articole similare;
- produse pentru casă cum ar fi textile, veselă și accesorii pentru casă;
- produse pentru divertisment cum ar fi jocuri video, console, accesorii, cărți, jocuri de societate, puzzle-uri, muzică și conținut audio;
- articole de îngrijire a animalelor de companie cum ar fi îmbrăcăminte, accesorii, așternuturi, accesorii pentru călătorie și jucării.
Nu puteți vinde:
- articole interzise sau restricționate de lege (cum ar fi articole contrafăcute, bunuri furate, arme de foc, arme etc.);
- articolele care nu respectă standardele de igienă sau care pot prezenta riscuri pentru sănătate sau siguranță (cum ar fi lenjeria de corp purtată, toate produsele cosmetice care au fost deja folosite și care nu se află în ambalajul original sigilat etc.);
- medicamente, produse alimentare și produse din tutun;
- articole care pur și simplu nu se aliniază cu viziunea Vinted (cum ar fi blănuri de animale și produse din acestea, echipamente sportive pentru adulți, cum ar fi biciclete, schiuri, plăci de snowboard, bilete la evenimente etc.); sau
- articole achiziționate în vrac sau vândute în mod obișnuit ca articole de valoare redusă drop-shipping;
- un număr mare de articole noi, inclusiv articole cu etichete;
- articole cu o notă de tipul "poate fi comandat", "vândut", "momentan epuizat", "verificați mai târziu" etc.
Vă rugăm să țineți cont de faptul că lista de mai sus nu este exhaustivă și trebuie privită doar ca un ghid. Vă rugăm să consultați Regulile pentru Catalog pentru a găsi o imagine de ansamblu completă și exactă a ceea ce puteți și nu puteți vinde pe Vinted.
CUM SĂ VINZI UN OBIECT PE VINTED?
Listarea articolelor pe Vinted pentru vânzare este gratuită. Pentru a lista un articol în Catalog, vânzătorul trebuie să respecte toate Regulile pentru catalog. Atunci când listați un articol în Catalog, trebuie să completați un chestionar, care include selectarea unei categorii care reprezintă cel mai bine articolul și încărcarea a cel puțin o fotografie de bună calitate a articolului.
Nu puteți folosi fotografii găsite pe internet și/sau fotografii ale unui articol similar. Descrierea și fotografiile articolului trebuie să reflecte calitatea reală și aspectul exterior ale articolului, precum și orice vicii, defecte sau modificări care afectează articolul.
CUM SUNT CLASIFICATE ARTICOLELE PE VINTED?
VINTED folosește sisteme de recomandare pentru a sugera în site-ul său informații specifice utilizatorilor și vizitatorilor sau pentru a prioritiza acele informații. Aceasta include clasarea rezultatelor căutării inițiate de utilizator și alte situații în care este determinată ordinea relativă sau proeminența informațiilor afișate utilizatorului la vizualizarea conținutului de pe site (numit și „Fluxul de știri Vinted”). Mai multe informații despre sistemele de recomandare pot fi găsite aici.
Vânzătorii pot îmbunătăți vizibilitatea articolelor lor optând pentru următoarele servicii cu plată, care influențează, de asemenea, modul în care sunt sortate articolele în flux:
- Promovează un Articol publicat
Articolele specifice selectate de vânzător pot avea o vizibilitate mai mare în fluxul de articole, în fluxul de știri și în rezultatele căutării în catalogul altor utilizatori. Mai multe informații despre „Bumping” cu articolele listate sunt disponibile aici.
- Evidențiere garderobă
Garderoba unui vânzător poate fi promovată într-o secțiune separată în fluxul de știri al altor utilizatori și în rezultatele căutării în Catalog, pe baza preferințelor acestor utilizatori, a filtrelor din Catalog și a articolelor cele mai preferate. Mai multe informații despre caracteristica Garderoba din lumina reflectoarelor sunt disponibile aici.
CUM POATE UN CUMPĂRĂTOR SĂ PLĂTEASCĂ PENTRU UN ARTICOL?
Puteți plăti pe Vinted folosind carduri de credit, carduri de debit sau orice altă metodă de plată oferită pe site.
ESTE SERVICIUL VINTED GRATUIT?
Pentru vânzători
Publicarea obiectelor pe Vinted pentru vânzare este gratuită. Cu toate acestea, serviciile noastre suplimentare pentru vânzători, cum ar fi funcțiile menționate mai sus, Promovează un Articol publicat și Evidențiere garderobă, sunt servicii plătite.
Pentru cumpărători
Pentru fiecare tranzacție efectuată cu ajutorul butonului "Cumpără acum", se aplică Protecția cumpărătorului contra cost. Taxa pentru utilizarea Protecției cumpărătorului constă în:
- O sumă fixă de 3,5 RON; și
- 5% din prețul articolului (inclusiv orice taxă aplicabilă prețului articolului). Taxa totală de protecția cumpărătorului are deja inclusă taxa pe valoarea adăugată ("TVA").
Pentru siguranța dumneavoastră și a tranzacțiilor, vă invităm să finalizați tranzacțiile folosind butonul "Cumpără acum" și să nu efectuați nicio tranzacție în afara site-ului. Achizițiile efectuate fără a utiliza butonul "Cumpără acum" sunt pe riscul dumneavoastră și nu vă vom oferi niciunul dintre serviciile incluse în Protecția cumpărătorului în legătură cu astfel de tranzacții.
În plus, pentru articolele eligibile, cumpărătorii pot alege să cumpere, acolo unde este disponibil, serviciul opțional de verificare a articolelor pentru a verifica autenticitatea creațiilor de designer selectate. Puteți afla mai multe informații despre Verificare articol în Centrul de ajutor aici.
LITIGII ÎNTRE UTILIZATORI ȘI VINTED
În cazul unui dezacord între Vinted și un utilizator, Vinted încurajează utilizatorii să contacteze Vinted mai întâi, indiferent de caz, pentru a găsi o soluție amiabilă. În acest sens, utilizatorul poate:
- Adresa o reclamație scrisă către serviciul de asistență clienți Vinted folosind formularul de contact;
- Vinted va face tot posibilul pentru a încerca să rezolve reclamația utilizatorului într-un mod amiabil;
- Utilizatorul poate utiliza, de asemenea, metode alternative de soluționare a litigiilor, cum ar fi medierea consumatorilor. Comisia Europeană a creat o platformă de soluționare a litigiilor pentru a aduna eventualele plângeri ale consumatorilor în urma unei achiziții online și a le transmite arbitrilor naționali relevanți. Această platformă este disponibilă aici: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Evaluarea pe VINTED (Feedback)
Oferirea unei evaluări
Când o tranzacție este finalizată, cumpărătorii și vânzătorii își pot oferi o evaluare reciproc și își pot acorda reciproc un rating cu stele. Fiecare evaluare este legată de tranzacția respectivă, astfel încât nu este posibil să oferiți o evaluare pentru un utilizator cu care nu ați efectuat nicio tranzacție. Utilizatorii își pot oferi evaluarea după cum urmează:
- puteți găsi butonul "Oferă o evaluare" în istoricul conversației atunci când comanda este finalizată;
- apoi alegeți numărul de stele pe care doriți să le acordați, de la o stea la cinci stele (cu cât numărul de stele este mai mic, cu atât mai proastă este experiența unei anumite tranzacții), adăugați o recenzie (comentariu) și trimiteți-o.
Utilizatorii își pot lăsa comentariile în până la patru zile de la finalizarea comenzii.
Editarea/eliminarea unei evaluări
Vă puteți edita sau elimina evaluările, făcând clic pe butonul corespunzător situat sub respectiva recenzie.
Stocarea evaluărilor
În pagina de recenzii a utilizatorului, evaluările sunt sortate în ordine cronologică (de la cea mai nouă la cea mai veche). Fiecare evaluare publicată include numele de utilizator al autorului său, o recenzie (comentariu), ratingul de stele atribuit de un anumit utilizator, data și ora la care a fost postată evaluarea. În cazul în care evaluarea este lăsată de un utilizator care ulterior și-a șters contul sau un utilizator care lasă un feedback este inactiv timp de cel puțin cinci (5) ani, numele său de utilizator nu va fi vizibil și va exista o notă care să precizeze faptul că acel conținut provine de la un utilizator care nu mai este activ. Alte informații vor rămâne publicate online, cu excepția cazului în care sunt raportate de Vinted ca fiind inadecvate sau abuzive și Vinted le elimină în conformitate cu legile și Termenii și condițiile aplicabile sau sunt eliminate de autorul unui feedback dat.
Răspuns la evaluare
Utilizatorul poate răspunde la o anumită evaluare lăsată pe contul său de către alți utilizatori sau de către Vinted, făcând clic pe un butonul corespunzător situat sub respectiva recenzie.
Fără compensații
Nu se oferă nicio compensație utilizatorilor sau lui Vinted în schimbul recenziilor online ale acestora.
Calcularea ratingului mediu de stele
Ratingul mediu de stele al unui utilizator se bazează pe numărul mediu de stele pe care le-a primit acest membru. Doar comentariile lăsate de alți utilizatori sau de Vinted influențează ratingul în stele. Fiecare evaluare contează, așa că, dacă același utilizator lasă mai multe evaluări, fiecare dintre ele va fi luat în considerare.
Pentru a calcula ratingul mediu de stele al unui utilizator, Vinted rotunjește ratingul mediu până la cea mai apropiată stea sau jumătate de stea:
- În cazul în care ratingul mediu este mai mare sau egal cu X,75, acesta se rotunjește la X + 1. De exemplu, un rating mediu de 3,75 stele va fi rotunjit la 4 stele;
- În cazul în care ratingul mediu se situează între X,25 și X,75, acesta se rotunjește la X,5. De exemplu, un rating mediu de 3,26 stele va fi rotunjit la 3,5 stele, la fel ca și un rating mediu de 3,74 stele;
- În cazul în care ratingul este sub X,25, acesta este rotunjit la X. De exemplu, un rating mediu de 3,24 stele va fi rotunjit la 3 stele.
VINTED REVIZUIEȘTE EVALUĂRILE?
Vinted nu revizuiește proactiv evaluările
Utilizatorii se bazează unii pe alții pentru a oferi feedback. Vinted nu revizuiește evaluările înainte ca acestea să fie publicate de către utilizatori.
Contestarea unei evaluări
În cazul în care utilizatorii nu sunt de acord cu evaluările pe care le-au primit, ei pot:
- contacta celălalt utilizator pentru a afla ce nu a mers bine și cere acestuia să își modifice evaluarea, revenind la comentariul pe care l-a lăsat (sau pe care Vinted l-a lăsat automat în locul său) și editându-l; sau
- să lase un comentariu la orice evaluare oferită și să își spună punctul de vedere. De exemplu, în cazul în care a fost ceva ce nu a depins de ei, cum ar fi o eroare a unei terțe părți, utilizatorii nu ar trebui să ezite să spună acest lucru.
Recenzii nepotrivite
Orice evaluare lăsată trebuie să fie în conformitate cu Termenii și condițiile și cu Standardele comunității, în caz contrar fiind considerat inadecvat sau abuziv. În cazul în care evaluarea primită este nepotrivită sau abuzivă, trebuie să o raportați către Vinted prin simpla apăsare/atingere pe pictograma ( i ) în conversație și alegeți "Raportează". Apoi, alegeți "Membrul a lăsat un feedback hărțuitor / nepotrivit" și explicați situația. Echipa de asistență pentru clienți a Vinted va lucra apoi pentru a rezolva problema dacă feedback-ul nu respectă Standardele noastre comunitare. În cazul în care o anumită recenzie este nepotrivită sau abuzivă, Vinted poate bloca contul autorului acesteia în totalitate sau parțial, în conformitate cu Termenii și condițiile.
Evaluare automata din partea Vinted
În anumite cazuri, Vinted lasă automat o evaluare pozitivă sau negativă la o tranzacție. Evaluarea pozitivă pentru vânzător (doar un rating de cinci stele, fără un comentariu) apare dacă o tranzacție a fost finalizată și cumpărătorul nu a lăsat o evaluare în termen de patru (4) zile. Vinted oferă evaluare pozitivă doar vânzătorilor. Feedback-ul negativ (un rating de o stea doar, fără comentarii) apare dacă un anumit utilizator anulează manual comanda deja trimisă (cu excepția cazului în care face acest lucru pentru prima dată). Acest lucru se întâmplă și în cazul vânzătorilor, dacă nu trimit articolul la timp, iar comanda este anulată automat. Vinted oferă un feedback negativ fie cumpărătorului, fie vânzătorului (în funcție de partea care anulează o tranzacție).
Vinted nu elimină evaluările automat. Un utilizator poate explica situația cumpărătorului/vânzătorului său (care nu a oferit o anumită evaluare pentru că Vinted a postat o evaluare negativă automat), care ar putea fi de acord să editeze sau să elimine o evaluare oferită automat de Vinted.
DREPTURILE LEGALE ALE CUMPĂRĂTORILOR
Vinted este o piață online pentru tranzacțiile efectuate între persoane fizice.
Lipsa dreptului de retragere
În cazul tranzacțiilor între persoane fizice, dispozițiile legale aplicabile nu includ nicio obligație pentru un vânzător privat de a oferi dreptul la retragerea din contract. Cu toate acestea, unii vânzători particulari pot decide să ofere opțiunea de a returna sau de a schimba un articol (de exemplu, menționând acest lucru în secțiunea descriptivă a anunțului lor).
Mai jos veți găsi câteva informații privind drepturile și obligațiile care se aplică vânzărilor efectuate între persoane fizice.
Dispozițiile legale care se aplică tranzacțiilor între persoane fizice
Dispozițiile Codului civil român referitoare la dreptul obligațiilor și la contractul de vânzare se aplică tranzacțiilor între persoane fizice.
Prevederile Codului civil român privind obligațiile între persoane fizice se referă la următoarele:
- Art. 1164-1280 din Codul civil român stipulează modul în care se formează un contract, prevăd norme juridice privind izvoarele obligațiilor și alte clauze generale, diferitele categorii de contracte, dispoziții generale privind încheierea contractului, capacitatea părților, consimțământul, obiectul, cauza și forma contractului, care sunt evenimentele care determină nulitatea contractului, interpretarea contractului și efectele acestuia;
- Art. 1350 - răspunderea contractuală;
- Art. 1351-1356 - cauzele care exonerează de răspundere;
- Art. 1469 și următoarele descriu modalitatea de plată și condițiile care trebuie îndeplinite în acest sens, fiind urmate de drepturile părților contractuale la remedii în cazul nerespectării condițiilor pe care le-au convenit anterior în cazul unui contract (de exemplu, executare silită, despăgubiri pecuniare etc.);
- Art. 1549 - dreptul la rezoluțiune sau la reziliere;
- Art. 1650-1740 - contractul de vânzare-cumpărare.
Garanții juridice
La vânzare se aplică două garanții legale: garanția de conformitate legală și garanția pentru vicii ascunse.
Garanția Legală de Conformitate este aplicabilă în conformitate cu art. 1672 din Codul Civil Român care stabilește principalele obligații ale vânzătorului, respectiv: "1. să transmită proprietatea asupra bunului sau, după caz, dreptul vândut; 2. să predea bunul; 3. să garanteze în folosul cumpărătorului împotriva evicțiunii și a viciilor bunului", iar aceasta cuprinde în legătură cu conformitatea bunului vândut, în principal, următoarele:
- Articolul 1690 din Codul civil român în legătură cu starea bunului vândut: (1)Bunul trebuie să fie predat în starea în care se afla în momentul încheierii contractului. (2)Cumpărătorul are obligaţia ca imediat după preluare să verifice starea bunului potrivit uzanţelor. (3) Dacă în urma verificării se constată existenţa unor vicii aparente, cumpărătorul trebuie să îl informeze pe vânzător despre acestea fără întârziere. În lipsa informării, se consideră că vânzătorul şi-a executat obligaţia prevăzută la alin. (1). (4)Cu toate acestea, în privinţa viciilor ascunse, dispoziţiile art. 1.707-1.714 rămân aplicabile.".
- articolul 1691 din Codul civil român în legătură cu orice dezacord cu privire la calitatea bunului: „(1)În cazul în care cumpărătorul contestă calitatea sau starea bunului pe care vânzătorul i l-a pus la dispoziţie, preşedintele judecătoriei de la locul prevăzut pentru executarea obligaţiei de predare, la cererea oricăreia dintre părţi, va desemna de îndată un expert în vederea constatării. (2) Prin aceeaşi hotărâre se poate dispune sechestrarea sau depozitarea bunului. (3) Dacă păstrarea bunului ar putea aduce mari pagube sau ar ocaziona cheltuieli însemnate, se va putea dispune chiar vânzarea pe cheltuiala proprietarului, în condiţiile stabilite de instanţă. (4) Hotărârea de vânzare va trebui comunicată înainte de punerea ei în executare celeilalte părţi sau reprezentantului său, dacă unul dintre aceştia se află într-o localitate situată în circumscripţia judecătoriei care a pronunţat hotărârea. În caz contrar, hotărârea va fi comunicată în termen de 3 zile de la executarea ei."
În cazul în care bunul nu corespunde din punct de vedere calitativ, conform art. 1714 din Codul civil român, cumpărătorul are la dispoziție aceleași căi de atac legale ca și în cazul în care bunul prezintă vicii ascunse. Aceasta înseamnă că, într-un astfel de caz (calitate slabă, neconformitate), cumpărătorul poate obține una dintre următoarele remedii, așa cum sunt prevăzute la art. 1710 din Codul civil român pentru cazul viciilor ascunse, respectiv "(1) În baza obligației de garanție a vânzătorului împotriva viciilor, cumpărătorul poate obține, după caz: a) remedierea viciilor de către vânzător sau pe cheltuiala vânzătorului; b) înlocuirea bunului vândut cu un altul de același tip, dar fără vicii; c) reducerea corespunzătoare a prețului; sau d) rezoluțiunea vânzării."
Cu toate acestea, instanța are dreptul (în temeiul art. 1714 alin (2) din Codul civil român) să aprecieze gravitatea viciilor și domeniul de aplicare a contractului (precum și alte circumstanțe) și, astfel, la cererea vânzătorului, să dispună o altă soluție decât cea solicitată de cumpărător, conform art. 1714 alin. (1) de mai sus.
Garanția pentru viciile ascunse se aplică în conformitate cu articolul 1707 din Codul civil român: "(1) Vânzătorul garantează cumpărătorul împotriva oricărui viciu ascuns care face ca bunul vândut să nu fie adecvat scopului său sau care diminuează utilizarea sau valoarea acestuia într-o asemenea măsură încât, dacă cumpărătorul ar fi știut despre acesta, nu ar fi cumpărat bunul sau ar fi plătit mai puțin. (2) Este considerat viciu ascuns cel care, la data livrării, nu putea fi descoperit de un cumpărător prudent și diligent fără ajutorul unui specialist. (3) Garanția este datorată dacă viciul sau cauza acestuia existau la data livrării bunului. (4) Vânzătorul nu datorează garanția pentru viciile pe care cumpărătorul le cunoștea la executarea contractului. (5) Garanția pentru defecte nu este datorată în cazul vânzărilor forțate."
În cazul în care există vicii ascunse, pentru a activa garanția, cumpărătorul trebuie să le comunice vânzătorului, în conformitate cu articolul 1709 din Codul civil român: „(1)Cumpărătorul care a descoperit viciile ascunse ale lucrului este obligat să le aducă la cunoştinţa vânzătorului într-un termen rezonabil, stabilit potrivit cu împrejurările, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a cere măsura prevăzută la art. 1.710 alin. (1) lit. d). (2)În cazul în care cumpărătorul este profesionist, iar bunul vândut este mobil corporal, termenul prevăzut la alin. (1) este de două zile lucrătoare. (3)Atunci când viciul apare în mod gradual, termenele prevăzute la alin. (1) încep să curgă din ziua în care cumpărătorul îşi dă seama de gravitatea şi întinderea viciului. (4)Vânzătorul care a tăinuit viciul nu poate invoca prevederile prezentului articol."
În conformitate cu articolul 1714 din Codul civil român, viciul ascuns este tratat din punct de vedere al remedierii ca orice alt viciu. Prin urmare, cumpărătorul poate invoca drepturile prevăzute la articolul 1710 din Codul civil român (așa cum s-a menționat mai sus) dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de dispozițiile respective și dacă legea nu prevede altfel.